Čierna schránka

Autor : Nina Protušová
Rok vydania : 2014
Vydavateľstvo : Ikar
Počet strán : 320

Táto zaujímavá kniha je dielom deväťnásťročnej Niny Protušovej. Hlavnou hrdinkou je dievča Marisa, dcéra Mary a Leightona Francisovcov. Mary a Leighton sú zakladatelia spolku sliedičov – sliediči sú ľudia, ktorí odhalili tajomstvo lucidínov a chcú im lucidínstvo odobrať. Závidia im ich dokonalý život živého sna, ktorý dostali prirodzene.
Na konci školského roka sa Marisin život od základov zmení. Jej poverčiví rodičia ju vyhodia z domu a Marisa začne objavovať svoje schopnosti. Do života sa jej pripletie Gregory, do ktorého sa zamiluje až po uši a chce s ním stráviť zbytok svojho života – no Gregory má úplne iné plány.


Na túto knihu som sa veľmi tešila. Zaujímam sa o lucidné sny, aj keď s nimi skúsenosti nemám,a keď som objavila túto knihu, musela som ju mať. Kniha ma začala baviť a prečítala som ju za pár dní. Už na začiatku knihy som vedela, že knihu prečítam rýchlo. Je v nej veľa zápletok a prekvapení – vôbec som nečala že príbeh skončí tak, ako skončil. Táto kniha patrí ku knihám, pri ktorých nechcete aby kniha „už“ skončila. Má krásnu hlavnú myšlienku, ktorú po prečítaní určite pochopíte (nechcem vám ju spoilerovať). Ako som už spomínala, táto kniha je veľmi zaujímavá, preto vám ju vrelo odporúčam. Na konci tohto článku si môžete prečítať krátky rozhovor s autorkou tejto skvelej knihy.

Anotácia:
„Nevyhodili ma. Odišla som sama.“
„A prečo si odišla?“
„Lebo... ja neviem. Musela som. Vraveli, že by som mala odísť z krajiny. Vraj mám akýsi dar či prekliatie. Nerozumela som im ani slovo.“
„O chvíľu pochopíš. Sleduj.“
Poobzeral sa okolo seba. Marisa so zatajeným dychom čakala, čo sa bude diať. Odrazu sa pred Ruebenom objavila šálka kávy. Škatuľa mlieka. Balík peňazí. Fľaša whisky. Pozorovala to s ústami dokorán. Bola si istá, že je svedkom neskutočne vydareného kúzelníckeho triku. Pretože to, čo sa dialo priamo pred jej očami, nebolo možné.
Rueben sa pobavene uškŕňal. „Dobré, však?“
„Ako...ako ste to...?“
Povzdychol si.
„Lucidíni, alebo ak chceš vyvolení, či, čo znie najpoetickejšie, narodení pod šťastnou hviezdou. Tak nás volajú. Boli sme vybratí, aby sme si užívali tento svet. Znie to neuveriteľne, ale je to pravda. Môžem mať všetko, na čo si pomyslím. Môžem byť hocikde na svete pomocou jedinej myšlienky. Môžem manipulovať s ľuďmi, aby robili presne to, čo chcem.

Nevýhody? Žiadne! No tak, vyskúšaj to.“

1.Kedy ťa začalo baviť písanie?
Rada som písala odmala, už na základnej škole som vytvorila svoje prvé kostrbaté básničky. Odvtedy sa táto záľuba vyvíjala a naberala na intenzite, aj na množstve času, ktoré som jej venovala. Čiernu schránku som písala v čase, kedy som už písanie brala ako svoju súčasť. A môžem povedať, že ma baví stále viac a viac.

2. Koľko ti trvalo písanie románu Čierna schránka?
Približne dva a pol roka. Schránku som začala písať ako pätnásťročná a dopísala ju pár mesiacov pred mojou osemnástkou. Nepísala som však nonstop, zažila som aj „hluché obdobie“, kedy som sa nevedela dostať cez jednu pasáž. Vtedy som si jednostaj čítala už napísané kapitoly, opravovala, škrtala, a keď som s nimi už bola spokojnejšia, opäť som sa s chuťou pustila do písania. Po dopísaní som román na chvíľu nechala „odležať“ a až po určitej dobe som sa k nemu vrátila a spravila ďalšie úpravy.

3. Pracuješ momentálne na nejakej ďalšej knižke?
Áno, pracujem na novej knihe. Mala som rozpísaných viacero námetov, avšak rozhodla som sa zatiaľ venovať iba jednému, ktorý má podľa mňa najväčší potenciál. Dej sa opäť sústreďuje okolo mladého dievčaťa, no tentoraz bez nadprirodzených schopností, na vytvorenie nezvyčajného príbehu budú úplne stačiť jej ľudské vlastnosti. Spôsobí autonehodu a keď sa preberie v nemocnici, dozvie sa dobré správy – nikomu sa nič nestalo, nebude mať žiadne následky, všetko je v poriadku. Akurát si vôbec nepamätá, čo sa stalo v deň nehody. Mohla by to hodiť za hlavu a prijať vysvetlenie od lekárov, polície a rodiny – no jej najbližší sú ako amatérski herci. Vie, že pred ňou niečo taja. Netuší, aký na to majú dôvod, no nezastaví sa, kým to nezistí. Aj keby mohla pravda prevrátiť jej život naruby.

4. Je Čierna schránka tvojou prvou napísanou knihou?
Je prvou knihou, ktorá sa tak skutočne dá nazvať. V štrnástich rokoch som napísala jedno dielko, bol to môj prvý pokus o napísanie knihy. Bol to román o upíroch a o cestovaní v čase, veľmi pochybná kombinácia. Niekedy si ju vyhľadám v počítači a dobre sa zasmejem.

5. Keďže hlavní hrdinovia vlastne prežívajú živý lucídny sen, máš aj ty nejaké skúsenosti s lucídnymi snami ?
O lucídnych snoch som sa dozvedela krátko predtým, ako som začala písať Čiernu schránku. Prečítala som si o nich na internete a fascinovali ma. Zopár lucidných snov som zažila aj predtým, no netušila som, ako sa volajú, a ani aké úžasné možnosti ponúkajú. Ako som písala Čiernu schránku, študovala som lucídne sny podrobnejšie a osvojila som si aj postupy, pomocou ktorých sa dá lucídny sen vyvolať.

6. Chcela by si niečo odkázať alebo poradiť ľuďom, ktorí tiež snívajú že jedného dňa vydajú knihu ?
Treba mať najmä pevné nervy a odvahu. Je ľahké dať knihu prečítať svojim priateľom a počúvať ich chválospevy, no je o dosť ťažšie „ísť s kožou na trh“, teda vypočuť si odbornú kritiku alebo poslať knihu vydavateľovi. Keďže moju knihu si vydavateľstvo vybralo na základe súťaže MámTalent, môžem poradiť iba jedno – zverejniť svoju knihu na tomto portáli, vypočuť si objektívne názory a neprestávať si veriť. Treba si ísť za svojim snom a neustále sa zlepšovať.



0 komentárov:

Zverejnenie komentára